Op naar omzet

Alles geregeld, je inschrijving bij de Kamer van Koophandel is een feit. De naam van je bedrijf staat vast. Zo, nu kun je echt aan de slag. Eindelijk als ondernemer je eigen tijd invullen, je eigen werk bepalen, je eigen opdrachtgevers kiezen. Dag 1 start veelbelovend met een cappuccinootje in de zon, heerlijk! Dit is de vrijheid waar iedereen het over heeft, en jij doet het gewoon! Zelf je tijd invullen. Cappucino op? Dan aan de slag! 

Je klapt je laptop open en kijkt naar de kersverse mailbox, mooi dat adres met jouw bedrijfsnaam. Even van genieten. De mailbox is nog leeg, er is nog niet echt iets binnengekomen. Logisch, je bent net begonnen. Dan maar even naar je offerte-template kijken, beetje finetunen, logo links of rechts? Links! Ja, dat is beter. Zo, dat is klaar. Nu wachten op een aanvraag, want die template schreeuwt om invulling. Maar dat komt wel toch? Want je bent nu ondernemer. En je bent goed in wat je doet. Dus.  

Refresh

Tien minuten later. Refresh. Doet die laptop het wel? Heb ik de mail goed ingesteld? Ja. Oh. Dus nog niets binnen. Geeft niets! Je gaat gewoon aan de slag met de Excel voor je boekhouding. Want niets zo belangrijk als financieel inzicht en goede verslaglegging. Zo, dat is ook klaar om met cijfertjes gevuld te worden. Nog maar een koffietje, want hé: jij vult lekker je eigen tijd in. Staat mijn telefoon eigenlijk wel aan? Ja, oké, check. Hé, een mail! Yes! Oh, das raar. Of je even je KvK-gegevens wilt updaten. Hmmm, spam, weggooien die handel. En meteen maar even melden bij de KvK, nu heb je even de tijd. Done. Van de mail naar de agenda. Leeg. Ja, maar daar komt vanzelf verandering in. Toch? Of niet? 

Overdreven?

Herkenbaar? Vast niet, want we overdrijven natuurlijk enigszins. Misschien ben jij wel de uitzondering die juist meteen omkomt in opdrachten en aanvragen. Die al klanten had voor de KvK-inschrijving. In dat geval: proficiat, goed gedaan! Zijn het je ideale klanten? Heb je er genoeg? Dan kun je beter stoppen met lezen en als de wiedeweerga verder gaan werken. Heb je nog niet je ideale klanten te pakken, of heb je te weinig klanten naar je zin? Dan hebben we 5 tips voor jou:

Tip 1

Werk aan je zichtbaarheid! Zowel offline als online. Zorg dat je in het kort kunt vertellen wat je doet voor wie (extra tip: zoek eens op pitch voorbereiden en koopmotieven van mensen), ga naar netwerkmeetings, ontmoet mensen en laat de wereld weten dat je er bent. Onthoud: jouw doelgroep slaat aan op de oplossing voor hun probleem. Niet op het puur zenden van jouw aanbod. 

Tip 2

Verspil geen kostbare tijd aan zaken waar je geen verstand van hebt. Dat Excellijstje voor je administratie? Kost dat heel veel tijd en hoofdbrekens? Ben je geen boekhouder? Zoek er dan één, of verdiep je tenminste in de (tegenwoordig dummyproof) online programma’s die je een hoop tijd opleveren. Bedenk dat die (vaak niet heel hoge) investering zichzelf echt dubbel en dwars terugbetaalt. Tijd die jij kunt investeren in het werven van klanten bijvoorbeeld. 

Tip 3

Nee is ook een antwoord. Net als ‘ja’. Natuurlijk probeer je in het begin zoveel mogelijk klanten te helpen, ook als ze niet ideaal voor je zijn. Of geef je korting omdat je bang bent dat ze anders naar een ander gaan. Dat kan en mag natuurlijk, maar weet ook wat je waard bent of wat je producten waard zijn. Ga je voor goedkoop en moet je het van volume hebben? Zoek daar de juiste klanten bij. Lever je kwaliteit tegen een hoge prijs? Wederom: zoek daar de juiste klanten bij. Er is een doelgroep voor alles, weet jij al voor wie je doet wat je doet? Kortom: bepaal hoe je je bedrijf positioneert. 

Tip 4 

Dit is een belangrijke. Het hoeft niet meteen allemaal perfect te zijn! Laat je niet verlammen door je eigen overtuiging dat je meteen alles helemaal goed moet doen. Zorg ervoor dat die eerste klant binnen komt en haal daar je energie uit. En omzet, ook niet onbelangrijk. Daarnaast kan die eerste klant als ambassadeur voor je werken. 

Tip 5

Verdiep je in marketing en sales (deze hangt weer samen met Tip 1). Alles draait om klanten vinden en aan je verbinden. Met je marketing spreek je zoveel mogelijk potentiële klanten aan en met sales zorg je ervoor dat er ook daadwerkelijk verkocht wordt aan die potentiële klant. Je snapt dat marketing en sales goed op elkaar afgestemd moeten zijn. Het één kan niet zonder de ander. Je hoeft niet meteen heel ingewikkeld te denken, marketing bedrijf je al door actief te zijn op een zakelijk platform als LinkedIn. En sales kan zo simpel zijn als een belletje naar iemand die een aanvraag deed via je website. 

Enjoy! 

Dus in plaats van steeds maar weer die mailbox checken, kun je beter aan de slag gaan met deze tips. Geniet vooral ook nog maar even van je cappuccinootje in de zon, voor je het weet zit je agenda vol. En je Excelsheet met omzet ook 🙂

Wil je je verder verwonderen?

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google's privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.