‘Jij bent stom!’
‘Ik vind jou stom! Jij kunt echt niks!’. Waar je op het schoolplein van de lagere school dit soort ‘feedback’ nogal eens hoort bij kinderen onderling, proberen we met z’n allen in ons volwassen leven ietsje anders om te gaan met het terugkoppelen van waarnemingen. Als leidinggevende of HR-functionaris kan het heel lastig zijn om op een goede manier een niet zo’n leuke boodschap duidelijk en respectvol over te brengen. Als coach ook trouwens. Sowieso als mens, maar dat voert te ver voor dit artikel.
Slapeloze nachten
We nemen een voorbeeld. Er zat een leidinggevende bij ons aan tafel. Ze vond haar werk top, haar werkgever geweldig, het loon was naar arbeid, de directe collega’s heel gezellig. Kortom: zij zat op haar plek. En toch zat ze ook bij ons aan tafel. Haar werkgever had haar tijdens het jaarlijkse gesprek gevraagd waar ze zelf nog verbeterpunten zag. Daar hoefde ze maar heel even over na te denken. Ze zou graag beter om willen gaan met lastige gesprekken, van die gesprekken waarbij het disfunctioneren van een teamlid besproken moest worden. Waarbij ze zelf als leidinggevende dus de lead moest nemen. Alleen het idee al zorgde voor slapeloze nachten en eindeloos gepieker. Hoe moest ze beginnen? En hoe ze duidelijk maar tegelijkertijd subtiel zijn. En ook: eigenlijk wel zielig als ik dat moet zeggen, het is zo’n leuke collega. Er gebeurde dus van alles in haar hoofd, alleen al door aan de situatie te denken. Niets geks overigens, er zijn heel veel mensen die het lastig vinden een ander ‘aan te spreken’.
RUIM OP!
Gelukkig zijn er allerlei methoden ontwikkeld die je als leidraad kunt gebruiken. Want ook hier geldt, oefening baart kunst. Feedback geven is mensenwerk en de methode die je als houvast gebruikt, hangt ook van de situatie af. Aangeven dat het vervelend is dat iemand zijn eigen kopje nooit opruimt, is nét wat anders dan het gesprek aangaan over vermeend alcoholgebruik op de werkvloer. We noemen maar wat voorbeelden.
Ongeacht de situatie, kun je natuurlijk altijd de volgende tips in het achterhoofd houden:
– Speel op de bal en niet op de persoon: benoem een patroon in het gedragen niet één enkele situatie (omdat dat makkelijker te ontkennen of goed te praten is) en vraag om herkenning van het gedragspatroon en de gevolgen van dat gedrag.
– Verplaats je in de ander: vraag bijvoorbeeld naar de achterliggende reden van het gedrag
– benadruk wat wél gewenst is en verwijs vooral naar de omgeving die het gewenste wel doet of het ongewenste juist laat
Gratis gesprekskaarten
Wil je meer weten over hoe je prettig feedback kunt geven? Je kunt natuurlijk alle theoretische modellen doorspitten en gaan oefenen, maar wij houden van praktische oplossingen. Daarom geven we volgende week gratis onze gesprekskaarten weg. Digitale spiekbriefjes die jou als leidinggevende of HR-functionaris houvast geven bij het openen van je gesprek. Kun je zolang niet wachten? Bel of app ons gerust!