Don’t be like Chiel
LinkedIn heeft in Nederland inmiddels 7,5 miljoen leden en meer dan 384.000 bedrijfspagina’s. Genoeg kansen op werk! Vaak krijg ik, en vele coaches met mij, de volgende vraag van kandidaten: ‘Is mijn LinkedIn profiel goed?’. Wij mogen dan de experts zijn, maar het antwoord bepalen wij niet. Dat doet de markt. Stel jezelf twee vragen om te bepalen of je profiel goed is:
- Hoe vaak word je gevonden en benaderd door recruiters?
- Hoe hoog zijn jouw zoekresultaten van afgelopen week?
Zijn beide antwoorden teleurstellend? Kijk dan naar de resultaten op jouw profiel. Zoek de verschillen eens tussen deze twee geanonimiseerde voorbeelden. Eén is van werkzoekende Chiel en de andere van een cliënt in begeleiding genaamd Suus.
Chiel:
Suus:
Ben jij Chiel? En waren de antwoorden op de twee vragen teleurstellend? Geloof me: er valt eer te behalen!
Even wat uitleg. Het rechtse vakje: vermeldingen in zoekresultaten. Chiel is in 1 week 16 keer gevonden. Veel te weinig! Dat moet naar minimaal 75, en eigenlijk naar 100. De vacature moet jou kunnen vinden in plaats van andersom!
Het aantal profielbezoekers is voor werkzoekenden ook een indicator. Voor zelfstandigen des te meer. Hoe meer bezichtigingen, hoe meer kansen op online interactie. Nadat een kandidaat haar profiel SEO-proof had gemaakt, is zij bijna dagelijks benaderd door recruiters. En dat is wat we willen!
Maar goed, ik hoor jullie denken: ‘hoe dan?’ Hier drie tips:
- Looking for | in between jobs | opportunities | available | per direct beschikbaar | nieuwe uitdaging | op zoek naar | werkzoekend. Zet deze woorden in het profiel. Waar? Maakt niet uit.
- Hard skills, hard skills, hard skills. Specifieke kennis en vaardigheden. Waar? Maakt niet uit, vooruit, een beetje.
- Vermeld functietitel in een heden rol.
Op naar die baan of nieuwe opdrachtgevers, winst genoeg te behalen!