Buiten de lijntjes kleuren

Met zijn synthesizer creëert Hajo unieke klanken die je nog niet eerder hebt gehoord, elektronische muziek met een organisch randje, variërend van zachte liefdesliedjes tot energieke dansnummers. Hajo kreeg muziek met de paplepel ingegoten, zijn vader is muzikant. Hajo experimenteerde er als kind al op los met oude muzieksoftware van zijn vader. Hoewel hij zelf geen muzikant wilde worden en koos voor een carrière als muziekjournalist, veranderde dit toen hij telkens dezelfde boodschap kreeg van de artiesten die hij interviewde: “Je moet het zelf doen en ervaren.” En dat was de inspiratie die hij nodig had om zijn eigen muziek te maken. Hij deelde zijn creaties op social media en al snel leidde dit tot vele optredens en een unieke carrière als artiest.

Ondernemersreis

Naast zijn carrière als artiest is Hajo ook ondernemer, die volop bezig is met het promoten en verkopen van zijn muziek. Zoals ondernemers ook wel een beetje eigen is, houdt Hajo van risico’s nemen. Onderweg loopt hij ook tegen obstakels aan. Hij vertelt: “Ik hou heel erg van leren, daarom neem ik risico’s, ik gooi vaak een dartpijltje in de duisternis. Ik ging vroeger altijd overal ‘head first’ in, ik kleurde niet binnen de lijntjes en werd daarvoor afgestraft. Daar heb ik het moeilijk mee gehad, totdat ik accepteerde dat ik ben hoe ik ben. De rest moet er maar mee dealen. Ik ben gewoon iemand die niet in een hokje past, en om eerlijk te zijn, als je een hokje voor me zou maken, zou ik waarschijnlijk éxtra mijn best doen om er niet in te passen.”

Hajo volgt een ondernemerstraject bij De Heren Van Werk. Maar voordat hij aan dit traject begon, was hij ook al bezig met zijn persoonlijke ontwikkeling als ondernemer. Hij werkte namelijk bij een hondentrainingscentrum om weerbaarheid te oefenen. Hajo: “Ik was een zachtgekookt ei en bij die honden heb ik geleerd meer vertrouwen te hebben, mijn kop te stoten en niet op te geven, maar door te gaan. Hierdoor is mijn basis als ondernemer wat stabieler geworden.” Bij De Heren Van Werk zette hij de volgende stap. Samen met zijn ondernemerscoach Elton stelde hij een cv en businessplan op. Hajo is nu bezig met de uitvoering daarvan en Elton kijkt mee vanaf de zijlijn. Hajo denkt na over manieren om meer omzet te genereren, te netwerken en over hoe hij zijn bedrijf beter op de kaart kan zetten.

Artiest versus ondernemer

Artiest zijn, ligt Hajo na aan het hart, maar met het ondernemerschap had hij in eerste instantie niet zo veel. Toch haalt hij veel uit zijn rol als ondernemer. Hajo vertelt: “Ik ben een beetje zweverig en te lief voor de ondernemerswereld. Ik ben mijn eigen product, ik verkoop mezelf. En soms vind ik het erg moeilijk om mezelf, wie ik ben, los te zien van mijzelf als product. Hier helpt het ondernemerstraject bij. In mijn rol als ondernemer heb ik meer zelfvertrouwen en kan ik zeggen dat ik de beste muzikant in de kamer ben. ‘Fake it till you make it’, daar geloof ik heel erg in. Maar ik vind het ook erg moeilijk. Als ik kleerhangers of bruisballen voor in bad zou verkopen, zou ik in mijn hand kunnen laten zien wat iemand van me koopt. Maar ik verkoop een verhaaltje om mensen binnen te krijgen, het voelt bijna als liegen omdat ik eigenlijk lucht verkoop, dat is het niet, maar ik heb niets om te laten zien. Dus moet ik in mijn ondernemersrol treden, zodat ik vol overtuiging kan laten zien dat ik de artiest ben die je zoekt. Ik wil mensen blij maken met wie ik ben, ik verkoop de emotie die je kan ervaren met mijn muziek, een tijdsinvestering waar je veel uit kan halen.”

Next steps

“Wat de volgende stappen in mijn carrière zijn? Ik heb mijn publiek nog niet gevonden, daarom ben ik samen met Elton bezig met mijn branding, tone of voice en hoe ik mezelf duidelijker kan uiten op social media. Dat is best een uitdaging, want ik pas niet echt in een hokje, terwijl het publiek vaak juist iets wil waar ze zich makkelijk in kunnen herkennen. Daarnaast werk ik aan een nieuw artistiek concept: ‘Farmboy Goes to War’. Het gaat over het idee van heel hard werken voor niets. We proberen nu een manier te vinden om dit concept zo te presenteren dat mensen het begrijpen. Mijn boodschap moet iets meer behapbaar worden, zodat ik mijn publiek kan vinden.”

Wil je je verder verwonderen?

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google's privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.