Alles doen is niets
Als ondernemer herken je het vast wel. Je verkoopt een product of een dienst en hebt daar klanten voor. Op een dag zegt een klant: ‘Hé, volgens mij kun jij dit ook!’. Het heeft zijdelings met je bestaande dienst of product te maken, dus je gaat erover nadenken. Het kan interessant zijn, nieuwe business genereren. JA, dat ga je erbij doen.
Herkenbaar? Laten we het iets concreter maken. We kennen een tekstschrijver die een kei is in interviewen, haar artikelen worden gepubliceerd in online en offline tijdschriften. En daar verdient ze haar brood mee. Op een dag vraagt iemand of ze ook webteksten kan schrijven. ‘Ja’, denkt ze. Ik kan schrijven, of het nu voor een website of een tijdschrift is…dat maakt in de basis niet veel uit. Dus hup, aan de slag met webteksten. Gaat goed. Vervolgens krijgt ze de vraag of ze met een sollicitatiebrieven mee kan kijken. Dienstverlenend als ze is, zegt ze JA. Inmiddels stromen er meer webverzoeken binnen, want de mond-tot-mondreclame werkt prima. En sollicitatiebrieven om te herschrijven. So far so good, zou je denken.
Een voorbeeld
Dat is ook zo, ware het niet dat het schrijven voor tijdschriften echt, echt het leukste is wat ze doet. En door al het andere werk, is daar minder tijd voor. Daar komt bij dat er steeds minder nieuwe ‘tijdschriftklanten’ contact opnemen. Want op haar website staat ook dat ze teksten schrijft voor websites en dat ze mensen helpt met solliciteren. De tijdschriftklant zoekt nog even verder naar iemand die gespecialiseerd is. Gemiste kans!
Ja, dat ga ik doen!
Als ondernemer zie je bijna per definitie overal kansen. Je bent enthousiast en bij alle nieuwe dingen spring je overeind. ‘Ja, dat biedt mogelijkheden, ga ik proberen!’ Maar voordat je dat doet, zou je een stapje terug moeten doen. Want voor je het weet biedt je van alles aan, maar weten potentiële klanten niet meer waarvoor ze bij jou aan moeten kloppen. Focus is dan key! Op je dienstverlening of je doelgroep. Wat wil je naar buiten toe uiten? Wil je een dienst of een product laten groeien? Want het hoeft geen probleem te zijn als je in de breedte gaat werken, als je maar goed communiceert waarvoor mensen bij je terecht kunnen. Je creëert als het ware een paraplu waar de diverse diensten of producten logisch onderhangen. Goede communicatie en marketing zorgen er dan voor dat de boodschap heus wel over komt bij mogelijke klanten!