Doe eens niet normaal

Doe maar normaal, dan doe je gek genoeg. Dat aloude advies hoor je vaak genoeg. En ergens zit er ook een kern van waarheid in. Want we willen allemaal ergens bij horen, dat is mens eigen. Als je constant anders dan de anderen doet, loop je het risico buiten de boot te vallen. Wil dat zeggen dat je dan altijd maar onder het maaiveld moet blijven?  

Nee! Dat moet je zeker niet doen. Want het kan heel handig zijn als je – als het gepast is – eens lekker opvalt. Juist niet doet wat iedereen al doet. Om het op je geheel eigen wijze aan te pakken. Zodat jij jezelf kunt laten zien, maar dat anderen ook echt zien wie jij bent. Dat levert de beste matches op! Stel: je solliciteert op een creatieve baan bij een marketingbureau. Je hebt je in het kantoor verdiept, er lijkt een redelijk informele sfeer te zijn en je besluit netjes, maar casual naar het sollicitatiegesprek te gaan. Goede keus, niet te gek meteen. Oh wacht, je moet eerst uitgenodigd worden voor een gesprek. 

Laat jezelf zien

En dat is hét moment om op te vallen: als je gaat solliciteren. Want je kunt een dertien in een dozijn motivatiebrief schrijven, je cv toevoegen en op hoop van zegen insturen. Maar je kunt het ook eens anders proberen. Wat let je om jezelf echt te laten zien en een motivatievideo in te sturen. Of om je cv eens in een opvallende kleur op te maken. En het visueel te maken met infographics bijvoorbeeld. Er zijn voldoende gratis programma’s die je daarvoor kunt gebruiken. Je zorgt er natuurlijk wel voor dat je cv goed leesbaar en snel te scannen is. Je wilt opvallen, maar niet afvallen. 

Foto op het terras?

Als je aan het solliciteren bent, zorg je er ook voor dat je LinkedInprofiel goed is ingericht. Ga er maar vanuit dat recruiters en HR-professionals jou opzoeken en gaan kijken of je geschikt zou kunnen zijn voor een openstaande vacature. Dan wil je, op een positieve manier, opvallen. Ja, een vakantiekiekje waar jij op het terras zit met een biertje voor je neus, valt op. Maar is minder geschikt als je als chauffeur op zoek bent naar werk. Je snapt het wel. Dus je zorgt voor een goede profielfoto. En voor een goede banner (die afbeelding bovenin, achter je foto zeg maar). De ruimte is er, er zijn talloze sites waar je gratis rechtenvrije afbeeldingen kunt downloaden. Kies er een uit die bij jou past en uploaden maar. Dan val je al meteen meer op. Waar je ook mee opvalt: goede teksten die beschrijven wat jij kunt betekenen voor een werkgever. En dan niet letterlijk: “als professional ga ik enthousiast aan de slag als chauffeur.” Maar: “stel je voor, de auto staat voor je klaar wanneer jij dat wilt, de deur wordt voor je opengehouden en je wordt veilig naar je bestemming gebracht. Als je zin hebt in een praatje, dan kan dat. Geen zin? Dan luisteren we naar gewenste muziek of we zijn gewoon even stil. Ik ben de chauffeur, waar mag ik je naar toe brengen?” Deze tekst is toch gewoon veel opvallender? Doen dus!  

Gek, maar niet te gek

We kunnen nog boeken schrijven over hoe je opvalt op LinkedIn en bij het solliciteren. We sluiten ook zeker niet uit dat we dat niet ooit gaan doen. Maar voor nu laten we het bij de boodschap: doe gerust eens gek, maar maak het niet te gek! En als je benieuwd bent naar nog meer LinkedIn- en sollicitatietips: bel ons gerust!

Wil je je verder verwonderen?

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!

Deze site wordt beschermd door reCAPTCHA en Google's privacybeleid en servicevoorwaarden zijn van toepassing.