Over Clubhouse en een vette tor

Tsja, het is natuurlijk nooit leuk om vol enthousiasme ergens aan te beginnen en er dan achter te komen dat het kansloos is. Zeker niet als je van tevoren goed hebt nagedacht en er in investeert. In geld en in tijd. Achteraf kun je alleen maar denken: als je nooit iets doet, zul je zeker niets bereiken. En de weg naar succes is geplaveid met faalacties. Of zoiets…

De Zwarte Tor

Eén van onze grootste blunders staat intern ook wel bekend als De Zwarte Tor. In corona-tijd dachten wij, zoals zoveel ondernemers, heel creatief na over hoe we andere ondernemers zouden kunnen helpen. We wilden een speciaal traject aanbieden: Back on Track. Coaching voor ondernemers om weer terug te komen na een zware tijd. Mooi idee toch? Vol energie en overtuigd van de dienst gingen we aan de slag. Ons vaste marketingbureau erbij. Back on Track kreeg langzaam ook visueel vorm. Een tor die op z’n rug lag en probeerde op te krabbelen. Ja, als we het nu zo opschrijven, snappen we beter waarom er geen enkele reactie op kwam… Nee, terugkijkend kunnen we zeggen dat we toen nog niet voldoende autoriteit hadden opgebouwd richting ondernemers.

De hype: Clubhouse

Razend enthousiast waren we over een hype die een paar jaar geleden op kwam. Clubhouse, dat was het! Daar zaten Oprah en Elon Musk ook. Goede reden om meteen aan te haken. Voor wie de hype gemist heeft (en dat blijkt zeker achteraf zo ongeveer iedereen te zijn): Clubhouse is een app waarin je allerlei ‘kamers’ kunt bezoeken, je kunt kamers in- en uitspringen en meedoen als luisteraar, spreker, moderator. Bij sommige kamers was het de bedoeling om alleen te luisteren, bij anderen mocht iedereen die binnenkwam zijn zegje doen. Bij Clubhouse hoor je alleen de stemmen, je ziet niemand op beeld. Uniek! Wij moesten ook op Clubhouse. Wederom overleg met marketing, hoe kunnen we dit medium inzetten om onze kennis te delen, om verhalen te vertellen en aan te horen? Wat dragen we bij? Er werd serieus over nagedacht, er kwam een script, we riepen op allerlei manieren op om naar onze Clubhouse te komen. Je raadt het al: het werd niet veel. Een paar vaste deelnemers die uit sympathie (of was het medelijden) de app op onze tijd openden. Onnodig te zeggen dat het een redelijk stille dood stierf. 

Coach op nationale tv!

Nog een faaltje dan, gewoon omdat het kan. We werden door een bekend tv-programma gevraagd of we een pitch wilden insturen. Ze zochten loopbaancoaches die aan het programma mee wilden werken om mensen aan een baan te helpen. Op ons lijf geschreven natuurlijk. We hebben even getwijfeld, maar de grote tv-doorbraak trok aan ons. We redeneerden dat het bij zou dragen aan onze professionaliteit, en het predikaat ‘bekend van tv’ kan geen kwaad tenslotte. Hup, weer investeren. Vooral in tijd deze ronde. Want er moest een video gemaakt worden. We dachten na over welke unieke zaken we naar voren moesten laten komen en schreven een script. We blokten een vrijdag en kropen achter en voor de camera. Insturen en duimen maar! Heb je ons al gezien op tv? Nee, precies! Meer hoeven we niet te zeggen toch? 

Kleine greep

En dit is nog maar een kleine greep uit onze collectie faalverhalen. We kunnen er soms nog smakelijk om lachen. Waar het om gaat is hoe je er mee omgaat natuurlijk. En daar komen we eind deze maand graag op terug! 

Wil je je verder verwonderen?

Schrijf je nu in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!