Nooit een masker op
Dutsch Workwear is de specialist voor gepersonaliseerde werkkleding, werkschoenen en safety-wear. Om met Tommy’s woorden te spreken: “Dutsch workwear is er voor de uitstraling van onze klanten, van sokken tot jassen en van ondergoed tot schoenen. Ons online bestelsysteem is uniek, niet alleen onze klanten, de bedrijven dus, kunnen online bestellen. Ook de individuele werknemers kunnen met credits hun eigen bestelling plaatsen. Dat systeem ontzorgt werkgevers enorm. We kunnen per persoon personaliseren en dan in een pakketje opsturen naar de werknemer zelf. Dat scheelt een hoop gedoe voor onze klanten! Dat doen we voor uiteenlopende bedrijven, van grote warenhuizen tot het schildersbedrijf op de hoek.”
Tommy: “Terugblikkend kunnen we zeggen dat mijn vader in 1996 het bedrijf is begonnen. Hij verkocht toen vrachtwagenonderdelen. Dat lijkt nog niet op kleding, ik weet het. Maar er kwam een vertegenwoordiger langs die mijn vader overhaalde om werkschoenen aan te gaan bieden als er onderdelen werden afgehaald. Wat bleek? Dat vonden de klanten fijn! En zo is hij van lieverlee in het vak gerold. Hij stopte met de verkoop van vrachtwagenonderdelen en de focus kwam op de werkkleding te liggen. Zo’n acht jaar geleden ben ik ingestapt. Ik deed eerlijk gezegd iets heel anders, ik stond bij een grote hotelketen achter de receptie. Daar was ik na een stage blijven hangen. Na een jaar of vier, vijf vond ik het tijd voor iets anders. Ik hielp pa zo nu en dan in het bedrijf en had er wel zin in om daar meer in te doen. Ik schreef een salesplan voor mijn vaders bedrijf en nam al snel mijn ontslag bij het hotel.
Ik wilde het anders
“Mijn vader heeft natuurlijk zijn manier van werken, die niet altijd strookte met mijn ideeën. Ik wilde het anders, meer inzetten op sales, op netwerken, op online verkoop, marketing. Mijn vader gaf me die ruimte, ondanks zijn andere visie. In 2018 kozen we voor de naam Dutsch Workwear. We groeien gestaag en ik word ontzettend blij als ik merk dat iedereen tevreden is. Ik wil mensen oprecht blij maken met bedrijfskleding. En ik wil dat iedereen zich welkom voelt bij ons. Het gevoel van de Brabantse gezelligheid met een worstenbroodje, zeg maar. Wij zijn en blijven een familiebedrijf, ik vind het nog steeds leuk om met mijn pa samen te werken!”
Bennie Bekend
“Ik vind het echt belangrijk om te geven, je moet niet alleen willen halen. Het is mijn overtuiging dat je elkaar altijd verder moet proberen te helpen. We sponsoren volop. Ik heb wel een duidelijk criterium, ik wil iets kunnen betekenen met de sponsoring. Een zak geld geven kan iedereen, voor mij moet het wel iets toevoegen. Daarom sponsoren we maatschappelijke projecten, waar ik ook echt bij betrokken ben. We zijn ook hoofdsponsor van de Carnaval Stichting Tilburg. Ik hou van carnaval, naast mij werk treed ik op, samen met Steven van Gils, als Bennie Bekend. In de maanden voorafgaand en tijdens carnaval zelf, ben ik in mijn vrije tijd volop aan de bak met optredens. Heel tof om te doen.”
Duurzame uitdaging
“Als ondernemer sta je voortdurend voor uitdagingen. Ik ben ontzettend bezig met duurzaamheid bijvoorbeeld. We halen afgedankte kleding retour bij onze klanten, maar er is nog niet heel veel wat we ermee kunnen doen. Pas als we 30 of 40 rolkarren hebben, zo’n 1000 kilo, kunnen we het naar een verwerker brengen. Vaak hebben we ‘maar’ een rolkar of vijf staan. Dat is een van de redenen dat ik me aangesloten heb bij een Tilburgs initiatief op het gebied van textiel en verduurzaming. Daar leggen bedrijven connecties en bedenken we hoe we samen duurzamer met textiel om kunnen gaan. Heel tof!”
Foute spelling Dutsch?
“Mijn moeder zei altijd dat je nooit een masker op moet zetten. Ik ben altijd mezelf en dat trekt de klanten aan die daarbij passen. Het voordeel van ons werk is dat elk bedrijf bedrijfskleding kan gebruiken. Van een shirtje voor een sponsorloop tot volledige outfits met veiligheidsschoenen. We leveren kwaliteit en ontzorgen ook echt, het kost me geen moeite om dat verhaal te vertellen. Vaak krijg ik de vraag waarom je Dutsch met een s ertussen schrijft. Dat is toch niet de juiste spelling? Hahaha, dat klopt. Maar de sch is het begin van onze achternaam Schollen. De t staat voor Tilburg. En ja, we zijn een oernederlands bedrijf. Mooi toch, dat onze naam blijft hangen. Het zou nog mooier zijn als heel Nederland Dutsch vanaf nu ook zo gaat schrijven, leuke manier om tussen de oren te komen, hahaha.”