Tips voor leidinggevenden: hoe ga je om met eenzame medewerkers?
Het leven gaat niet altijd over rozen, er zijn ups en downs, iedereen maakt ingrijpende dingen mee. Het leven is bij tijden best ingewikkeld en dat kan een gevoel geven van ‘ik sta er alleen voor’. Maar de meeste mensen hebben tegelijkertijd het vertrouwen dat het goed komt, dat ze eruit komen. Dat is iets anders dan eenzaam zijn. Eenzaamheid zit veel meer in het gevoel van ‘ik ben voor niemand van waarde’, je niet gezien voelen. Zo legt Gabie Conradi van de Tilburgse Coalitie tegen Eenzaamheid het toch wel ingewikkelde fenomeen uit.
Gabie: “Eenzaamheid is best een lastig onderwerp, je kunt in een groep zitten en je tegelijkertijd eenzaam voelen. Je kunt overdag fijn werk en toffe collega’s hebben en ’s avonds thuiskomen in een leeg huis waar de eenzaamheid toeslaat. Of in een vol huis waar je je toch alleen voelt. Of je voelt je juist eenzaam op je werk, misschien wel omdat je ‘er niet bij hoort’ of omdat je aan een nieuwe baan bent begonnen tijdens de coronacrisis en door het vele thuiswerken geen verbinding voelt. Misschien ren je van hot naar her omdat je ook mantelzorger bent en kun je je zorgen niet delen. Er zijn allerlei redenen waarom mensen struggelen en het idee hebben er alleen voor te staan. En eenzaam kunnen zijn of worden.”
Let scherp op signalen
Iedereen die iets wil betekenen tegen eenzaamheid kan zich bij de Tilburgse Coalitie tegen Eenzaamheid aansluiten. Gabie zorgt er als kwartiermaker voor dat er verbindingen worden gelegd tussen verschillende partijen. Alle organisaties zijn welkom, hoe meer deelnemers, hoe meer mensen zich verantwoordelijk voelen om eenzaamheid tegen te gaan hoe liever. Door partijen, ideeën, samenwerkingen en initiatieven met elkaar te verbinden, kunnen er meer Tilburgers bereikt worden. Gabie: “Er zijn gelukkig ook werkgevers die zich aansluiten. Je ziet niet meteen aan een werknemer of hij of zij zich eenzaam voelt, er wordt ook maar weinig over gepraat. Soms voelt het als eigen falen als je eenzaam bent, dat maakt het niet makkelijker natuurlijk. Juist daarom is het goed om scherp te letten op signalen die kunnen wijzen op eenzaamheid, zodat het bespreekbaar wordt en we er wat tegen kunnen doen.”
Maar wat kun je als werkgever dan concreet doen? 5 tips:
– Zorg voor een veilige, vertrouwde werkomgeving waarin mensen zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelen en geef zelf het goede voorbeeld
– Heb echte aandacht en oprechte interesse voor je werknemers en ga proactief het gesprek aan
– Creëer ruimte op momenten dat het nodig is, geef bijvoorbeeld die mantelzorger lucht wanneer hij of zij dat nodig heeft
– Durf vragen te stellen, praat bewust even bij met iemand
– Schakel externe coaches om mensen te helpen een moeilijke periode door te komen (denk aan een mantelzorgcoach, een financieel coach, een vitaliteitscoach)
– Nodig een onafhankelijke partij uit om bijvoorbeeld in de pauze een presentatie te geven over bijvoorbeeld eenzaamheid of schulden, zo geef je je werknemers de boodschap dat er ruimte is voor moeilijke onderwerpen
Samenvattend: als werkgever moet je er bewust mee bezig zijn om oog te hebben voor je medewerkers, om vertrouwen op te bouwen en een veilig klimaat te scheppen. En je kunt je natuurlijk aansluiten bij de Coalitie tegen Eenzaamheid, want samen bereik je meer!