Iedereen is gebaat bij duidelijkheid
Elke werkgever weet: verzuim is duur. Maar los van de kosten en het naleven van wet- en regelgeving, het getuigt van goed werkgeverschap als je goede verzuimbegeleiding biedt. En dat is specialistisch werk. Bij kleinere organisaties ontbreekt het vaak aan kennis, kunde en tijd en er worden -hoe goedbedoeld dan ook- vaak kostbare fouten gemaakt. En ook bij grote organisaties moet verzuimbegeleiding eigenlijk een onderdeel van je bedrijfsvoering zijn. Hoe eerder er duidelijkheid is, hoe beter. Voor zowel de werkgever als de werknemer.
Zoveel soorten werknemers, zoveel oorzaken van verzuim. Iedere situatie is anders, ik heb meer dan vijfhonderd trajecten gedaan, dus dat kan ik inmiddels ook uit ervaring zeggen. Van complex verzuim tot klachten waarbij het duidelijk is wat de mogelijkheden zijn. Hoe dan ook, het is altijd belangrijk om duidelijkheid te geven. De mogelijkheden te onderzoeken en binnen de kaders heel mensgericht te werk te gaan. Als ik één factor voor succes moet benoemen… dan is dat intrinsieke motivatie van een werknemer. Ik ben in mijn werk dan ook met regelmaat bezig om die motivatie weer op te wekken. Want hoe dan ook kijken we naar de mogelijkheden die er wél zijn en niet alleen naar wat er niet meer kan. Hoe moeilijk dat soms ook lijkt.
Motiveren en afremmen
Soms moeten mensen gemotiveerd worden, maar net zo vaak komt het ook voor dat ik ze moet afremmen. Het is niet altijd makkelijk om als werkgever die gesprekken te voeren. Ook omdat de belangen van werkgevers en werknemers anders zijn. Een goede verzuimbegeleider vindt het een uitdaging om beiden te helpen en ondersteunen. Om gevraagd en ongevraagd advies te geven. Om duidelijkheid te geven waar nodig en mensgericht te werken binnen alle kaders. Als je om wat voor medische redenen dan ook niet meer kunt werken in je huidige functie, of misschien wel helemaal niet meer, dan moet je weten wat je te wachten staat. Dat je terugvalt in inkomen, dat er een uitkering aan zit te komen, hoe je je mogelijkheden kunt benutten. In de praktijk blijkt dat onduidelijkheid moeilijker is dan duidelijkheid over wat wel mogelijk is. Daar is niet alleen de werknemer mee geholpen, maar de werkgever ook.
Alles aan gedaan
Mijn intrinsieke motivatie het helpen en ondersteunen bij de re-integratie. Waarom? Omdat we dan hopelijk aan het eind van het traject allemaal weten dat we er alles aan hebben gedaan. En daarvoor kijk ik aan alle kanten wat mogelijkheden zijn. Als ik daar een steentje aan bij kan dragen, dan is mijn werk geslaagd.